Ringmunk

Gjorde ringmunkar idag för första gången. De blev goda tycker jag och familjen.

Ingredienser:

5 dl mjölk/vatten
1 paket jäst
2 1/4 dl socker
1 tsk salt
1 msk kardemumma
1 ägg
1,5 liter mjöl
150 g smör
Olja till fritering
Strösocker ha att på munkarna

Såhär gör man:

Smält smöret i en kastrull och låt svalna.
Värm mjölken så det blir fingervärmt (37 grader). Smulna ner jästen i en bunke och lös upp jästen med mjölken. (Tips, ha bara i lite av mjölken och blanda runt det med jästen så allt löses upp, häll sedan i resten) Tillsätt socker, salt, kardemumma och ägget i bunken. Arbeta in mjölet i degen, lite i taget. Knåda degen tills den lossnar från bunken. Tillsätt smöret och arbeta in det i degen. Du kan bli tvungen att ta lite mer mjöl här. Knåda degen till den släpper bunkens kanter. Låt jäsa med en bakduk över sig, i 30 min.

Kavla ut degen och gör till ringar. Jag använde en stor mugg och en liten mindre plast sak som man brukar ha flytande medicin i. Fast man kan ta lock, burkar, ja vad som helst som är runt. Låt jäsa på en plåt med bakduk i 30 min.

Hetta upp oljan till 180 grader. Ha i 3 - 4 munkar åt gången, låt friteras ca 1 min på varje sida. Ta upp dem med en hålslev. Låt rinna av på hushållspapper. Rulla i strösocker. Ifall det skulle börja brinna från oljan. Ta då över locket. Inget vatten, då kan det bli som en liten explosion.



Kommentarer
Postat av: Emelie

Mums! ;)

2010-10-02 @ 21:08:06
URL: http://mellies.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0